Menu

Kender du historien om Hamilton Carhartt?

I denne artikel deler vi historien om hvordan det hele startede. Vi tager dig mere end 130 år tilbage i tiden, til begyndelsen på en vild historie.

Hvordan kan en helt almindelig arbejderfamilie være med til at diktere tøjindustrien igennem to århundrede?

Året er 1884 og industrialiseringen begynder for alvor at sætte sit præg på verdensudviklingen. Det er specielt jernbaneindustrien, som er under drastisk udvikling for at kunne øge transporten af gods på kryds og tværs af lande. Det betyder også at der bliver lagt stor fokus på datidens iværksættere, og blandt dem er der en mand ved navn Hamilton Carhartt. Han åbner en møbelforretning i blot en alder af 29 år. Hamilton Carhartt & Co.

Hans helt store passion var at skabe egne produkter. Men som mange andre forretninger gennem tidens løb, er fundamentet stabilt og planen lidt mere dynamisk, og det samme gør sig gældende for Hr. Hamilton. Han beslutter sig nemlig for at ændre retning fra møbelproduktion til tøjproduktion. Dette skyldes en stigende efterspørgsel grundet den rivende udvikling indenfor etablering af jernbaner. 

Dette blev starten på hans vision.

Carhartt overalls
Mr. Hamilton Carhartt

6 år senere begynder rammerne omkring Hr. Hamiltons forretning for alvor at tage form. Han får i samarbejde med hans 5 ansatte udviklet et produkt, som stadig den dag i dag, sælges verden over. Nemlig den anerkendte Carhartt overall, også kendt som smækbukser. 

Tilbage i 1884 var arbejderklassen ikke velhavende, hvorfor der var et større fokus på den enkeltes økonomi. Det tog Hr. Hamilton til sig, men satte fokus på holdbarheden, altså levetiden på de produkter, som han ønskede at producere.

Hamilton valgte at producere hans produkter i bomuld, da holdbarheden på bomuld var langt stærkere end andre materialer på markedet. Og han havde ret.

Nu efter 133 år kan du stadig købe Carhartt overalls. Et kvalitetsprodukt til en fair pris! 

Herefter tog det ellers fart for Mr. Hamilton Carhartt… Læs med næste søndag hvor Mr. Hamilton pludselig begynder at udvide sin produktion, men nu indenfor bilindustrien. 

Det skal så vise sig at et godt gammelt ordsprog “fokus kræver fravalg” måske alligevel har sin berettigelse. I hvert fald for en af verdens mest anerkendte tøjdesignere.

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Del på pinterest