Historien om Carhartt

I denne artikel deler vi historien om hvordan det hele startede. Vi tager dig mere end 130 år tilbage i tiden, til begyndelsen på en vild historie – Hvordan kan en helt almindelig arbejderfamilie være med til at diktere tøjindustrien igennem to århundrede?

Året er 1884 og industrialiseringen begynder for alvor at sætte sit præg på verdensudviklingen. Det er specielt jernbaneindustrien, som er under drastisk udvikling for at kunne øge transporten af gods på kryds og tværs af lande. Det betyder også at der bliver lagt stor fokus på datidens iværksættere, og blandt dem er der en mand ved navn Hamilton Carhartt. Han åbner en møbelforretning i blot en alder af 29 år. Hamilton Carhartt & Co.

Hans helt store passion var at skabe egne produkter. Men som mange andre forretninger gennem tidens løb, er fundamentet stabilt og planen lidt mere dynamisk, og det samme gør sig gældende for Hr. Hamilton. Han beslutter sig nemlig for at ændre retning fra møbelproduktion til tøjproduktion. Dette skyldes en stigende efterspørgsel grundet den rivende udvikling indenfor etablering af jernbaner. 

Dette blev starten på hans vision.

Carhartt overalls
Mr. Hamilton Carhartt

6 år senere begynder rammerne omkring Hr. Hamiltons forretning for alvor at tage form. Han får i samarbejde med hans 5 ansatte udviklet et produkt, som stadig den dag i dag, sælges verden over. Nemlig den anerkendte Carhartt overall, også kendt som smækbukser. 

Tilbage i 1884 var arbejderklassen ikke velhavende, hvorfor der var et større fokus på den enkeltes økonomi. Det tog Hr. Hamilton til sig, men satte fokus på holdbarheden, altså levetiden på de produkter, som han ønskede at producere.

Hamilton valgte at producere hans produkter i bomuld, da holdbarheden på bomuld var langt stærkere end andre materialer på markedet. Og han havde ret.

Nu efter 133 år kan du stadig købe Carhartt overalls. Et kvalitetsprodukt til en fair pris! 

Herefter tog det ellers fart for Mr. Hamilton Carhartt… Læs med næste søndag hvor Mr. Hamilton pludselig begynder at udvide sin produktion, men nu indenfor bilindustrien. 

Det skal så vise sig at et godt gammelt ordsprog “fokus kræver fravalg” måske alligevel har sin berettigelse. I hvert fald for en af verdens mest anerkendte tøjdesignere.

I begyndelsen af 1900-tallet havde Mr. Hamilton Carhartt’s tekstil forretning vækstet så meget, at det nu var blevet en profitabel forretning. Hvilket gjorde det helt naturligt at ekspandere.

Hans interesse for at bygge biler var ikke helt tilfældig. Eftersom Mr. Hamilton var tøjproducent til jernbaneindustrien begyndte han at få indsigt i en branche, hvor damp-motoren blev brugt flittigt.

I år 1910 blev Carhartt Automobile Corporation til virkelighed i New York med Hamilton Carhartt som direktør og hans søn Hamilton Carhartt Junior som vicedirektør.

Den første prototype blev kaldt “Thirty-Five” – opkaldt efter motorens kraft. Carhartt tilbød senere to modeller; en 25 hk “Junior”, som blev solgt for $1100-$1250, og en 35 hk “Four”, som blev solgt i et væld af karrosserityper for $2250. Alle Carhartt-køretøjer blev drevet af en Continental-motor og samlet på en fabrik i Detroit. Den dag i dag er Detroit stadigvæk hovedsædet for alt forretning Carhartt-familien foretager sig.

Hamilton Carhartt Junior talte om at udvide Detroit-fabrikken for at følge med efterspørgslen såvel som virksomhedens ønske om at udvide produktionen til lastbiler og endda racerbiler, men disse planer blev aldrig realiseret. 

På trods af et stærkt indledende salg og et bilmarked i vækst blev Carhartt Cars hurtigt historie. I år 1912 indså Mr. Hamilton at Carhartt Cars desværre ikke var en profitabel forretning, hvorfor han vendte tilbage til udelukkende at fremstille arbejdstøj. Mindre end 500 Carhartt-biler blev bygget i alt, og ingen ved om der fortsat kører en Carhartt bil rundt et sted i verden.

Det viste sig dog at være det helt rette valg for Mr. Hamilton. Han oplevede nemlig stor international vækst blandt andet i Paris, Frankrig og er i dag kendt for at producere arbejdstøj af højeste kvalitet. Men dette fortæller vi mere om i næste episode som kommer næste søndag.

kort logoer

Få 10% på din første ordre

Tilmeld dig nyhedsbrevet så modtager du velkomstrabatten direkte i din indbakke. Vi sender kun relevante nyheder. Med andre ord, vi fylder ikke din indbakke.